Vælg en side

For bedre at se denne taksonomi kan vi se på, hvordan forskellige aspekter af billeddannelsesuddannelse beskrives inden for de forskellige læringsdomæner. Inden for det kognitive domæne, der definerer at få viden og fakta. Materialer inden for områder som fotografisk historie og billedvidenskab, der læres at understøtte de andre domæner og producere fotografer, ses let som en del af det kognitive domæne.

De kognitive materialer er ikke lært blot at besidde viden, men som under – pinning til at producere fotografier eller som støtte viden til funktion forbundet med andre domæner. Det er undertiden lettere at diskutere områder af det kognitive domæne i undervisningsaspekterne, fordi de kan ses metodologisk inden for den traditionelt definerede uddannelse.

Mens det kognitive domæne handler om at få viden, kan læring i det affektive domæne ses som om at lære om, hvordan man sætter pris på verden omkring os. Områder inden for det affektive domæne, såsom æstetik og fortolkning af fotografier, bruger genstande, der er opnået i det kognitive domæne, til at understøtte dette domænes læring. Dette domæne definerer, hvordan vi opfatter, værdsætter og organiserer fotografier.

aspekter af fotografering

aspekter af fotografering

Af de mange aspekter af fotografering, der følger op fra den tidligste til den mest avancerede er eksponering. Tidligt i læringen vil læringen være memorisering, episodisk læring og opbygning og anvendelse af mentale data. Efterhånden som læringen skrider frem, vil den bevæge sig til læring inden for områder med perceptuel bevidsthed, analyse og evaluering.

Som den lærende bevæger sig ud over de tekniske aspekter af eksponering, de vil flytte ind i mere af den affektive domæne. Eleverne vil begynde at lære de følelsesmæssige og værdimæssige aspekter af fotografering. Derefter, når eleven internaliserer eksponeringsideer og koncepttrin, på deres rejse flytter de mellem alle læringsdomæner. Dette er også tilfældet med de andre store områder af fotografisk indfangning og processer.

Eksponering er mere i det kognitive domæne end i de to andre domæner. Mange aktiviteter inden for fotografering er mere afhængige af de to andre domæner, især med avancerede ideer, der flytter eleven til affektiv læring. At lære at kritisere skal starte i det affektive domæne i læring, at se og værdsætte ens egne og andres billeder.

visualisering

Først skal man udvikle en bevidsthed om, hvad der skal fotograferes og hvordan man bedst kan fange det, der opleves. Man kunne tænke visualisering, den første og måske den vigtigste fase ved at skabe et fotografi til den seriøse fotograf. Så kommer positionering af ens selv og kamera, og parathed til at klikke på lukker på det rigtige tidspunkt.

Uanset hvilket område af fotografering uddannelse eller uddannelse, læring er et sæt af trin langs en vej til succes. Dette er nøglen til at forstå, hvordan man bedre kan påvirke eleven. Selvom stien kan være lettest ses i domaint domæne eller stil af læring, der er andre måder at hjælpe rejsen til det endelige mål.

Et spørgsmål om læringsrejsen er, hvordan får du det første skridt til at ske? For at besvare dette spørgsmål fotograf/lærer John Sexton vedrører, “Den vigtigste ting Ansel [Adams] delte med mig var en begejstring for fotografering. Ved at inspirere mig gjorde han læring fotografering automatisk; han skabte en svamp til at lære fotografering. Han tændte kontakten med spænding, så gav han de nødvendige oplysninger for at lykkes.”I Johns ord” skal læreren være der for at skabe interesse og derefter være der med teknisk support.”

Vi er ikke Ansel Adams, men skal stadig tænde kontakten for dem, der er kommet til os for at lære. De måder, vi finder at inspirere vores studerende på, vil gå langt for at starte læringsrejsen med kraft. Eksempler på, hvad der kan gøres, en historie med tidligere succeser, er en måde. Afhængig af tidligere læreres succes vil dette være effektivt til at aktivere læring.

etablerede fotografer

En særlig god måde at opmuntre er at vise arbejde ud over forventninger. Dette giver spændende mål for læring. Dette har en tendens til at være meget effektiv i mellemliggende læringssituationer. Hvis der er meget stærkt arbejde fra elever på samme niveau som dem, der starter dette trin i læring, kan det vises i forbindelse med eksempler på højt niveau, der styrker læringens mål.

At sammenligne elevernes fremragende arbejde med etablerede fotografer giver positive eksempler. Når andre ser, at nogen på deres niveau har lavet ekstraordinært arbejde, der sammenlignes med arbejde på højt niveau, kan de overføre deres egne mål til at sammenligne positivt.

Mens læringsniveauet vist i de samlede fotografier kan være uden for lærernes rækkevidde, opmuntrende forsøg på at nå det viste niveau giver den tillid, der kræves af dem for at nå deres mål. Det er lige så vigtigt at opmuntre, som det er at præsentere information og metoder. Jo tidligere i læringsprocessen, jo større betydning opmuntringen vil være ved at tænde for kontakten.