Vælg en side

Som navnet antyder – fotojournalismen vores følelser gennem sin realistiske og endelig, fotojournalistik skal give en
kombinerer to håndværk, fotografi og journalistik, for at give billeder, der på en eller anden måde fortæller en historie. Denne fotografiske fortælling skal indeholde tre vigtige elementer for at kvalificere sig som ægte fotojournalistik.

Billedhistorien skal være objektiv og give en objektiv og præcis repræsentation af den begivenhed eller scene, der er blevet fanget. I professionel fotojournalisme, den mindste manipulation af et billede selv beskæring er forbudt, hvis det ændrer virkeligheden i et billede. Men objektiv betyder ikke, at billedet ikke kan have en besked. Fotojournalistik, der viser fattigdomens ansigt som mindst et billede i dette kapitel-kan vække umanipuleret repræsentation.

Fotojournalistik skal også være rettidig, i den forstand, at billedet på en eller anden måde vedrører en begivenhed, der skete på omtrent samme tid som fotografen blev taget. Aktualitet betyder ikke, at billedet efter et bestemt øjeblik er gået, ikke længere kvalificerer som fotojournalistik; det originale billede skal simpelthen være samtidig med den begivenhed, det vedrører.

foto studie Kolding

Stilleben billeder

Stilleben billeder dateres tilbage til gravene af de egyptiske faraoer, hvor deres skildringer af mad og drikke blev anset for at give næring til den afdøde hersker. For nylig er stilleben kompositioner blevet værdsat ikke for de velsmagende godbidder, potente eller andre genstande, de portrætterede, men for den fleksibilitet, de giver kunstneren/fotografer i at arrangere emnet på attraktive (og ofte allegoriske) måder. I modsætning til portrætemner er stilleben ofte mere bøjelig og meget mere tålmodig.

Med sit billede “Vinpige” kombinerer George Sipl de to for at give os to billeder i Onet: et stilleben billede af en vinflaske, karaffel og glas, ledsaget af et tankevækkende portræt af en ung kvinde. Mens vinelementerne tager front og center, ser den unge dame ud til højre, hvilket får os til at vinde præcis, hvad hun tænker.

I sandhed, hun tænker sandsynligvis ikke på vin, fordi dette to-billeder-i – et – fotografi faktisk er to billeder i en, efter at have været smart fusioneret af Sipl fra et par separate billeder, creating en tæt sammensat komposit fra to forskellige skud. Fusion
er indlysende, når du ved præcis hvad man skal kigge efter. Vinglaset i forgrunden er i skarpt fokus karaflen er mindre, og vinflasken bagpå er helt sløret fra den lave dybdeskarphed. Alligevel er den unge Kvindes hårdel og venstre øje, der ligger bag flasken, skarpe.